بزرگ ترین کهکشان مارپیچی عالم

718351main_composite_labels_673-580x325




 علاوه بر کشف سیارات فراخورشیدی یکی از موضوعات روز دنیا  که همیشه در خبرهای داغ نجومی به چشم می‌خورد، «ترین» های عالم است که هر چند وقت یک‌بار به‌روز می‌‍شوند، مثل دورترین کهکشان، نزدیک‌ترین کوازار، بزرگ‌ترین سیاه‌چاله و… . این‌بار اخترشناسان بزرگ‌ترین کهکشان مارپیچی را شناسایی کردند.

این تصویر ترکیبی کهکشان بزرگ میله‌ای مارپیچی NGC 6872، از رصد نور مرئی تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه‌ی جنوبی اروپا  به همراه داده‌های فرابنفش دور GALEX ناسا و طیف فروسرخ ۳/۶ میکرون تلسکوپ فضایی اسپیتزر  به دست آمده است.

پیش از این هم اخترشناسان NGC 6872 را به عنوان بزرگ‌ترین کهکشان مارپیچی میله‌ای تصور می‌کردند اما اکنون با بررسی داده‌های به دست آمده از چند تلسکوپ فضایی و رصد‌های زمینی و محاسبات و شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای، با قطعیت اعلام کردند که این کهکشان بزرگ‌ترین کهشکان مارپیچی است که تا به امروز شناخته‌ایم. قطر این کهکشان معادل ۵۲۲ هزار سال نوری است، حدود ۵ برابر اندازه‌ی کهکشان راه شیری. یکی از محققان این پروژه از مرکز پروازهای فضایی گودارد ناسا در این‌باره می‌گوید: «بدون تونایی ابراز GALEX در شناسایی جوان‌ترین، داغ‌ترین ستاره‌های این کهکشان در طیف فرابنفش نمی‌توانستیم به عظمت این منظومه‌ی شگفت‌انگیز پی ببریم».

اما این کهکشان به خودی خود این قدر عظیم‌الجثه نشده است. اخترشناسان بر این باور که کهکشان‌های بزرگ از جمله راه شیری  از طریق ادغام و جمع شدن چند منظومه‌ی کوچک‌تر در طی میلیارد‌ها سال رشد کرده‌اند. ظاهر و اندازه‌ی غیرعادی این کهکشان از برهم کنش آن با صفحه‌ی کهکشانی به نام IC 4970 ، که حدود یک پنجاهم جرم NGC 6872 است، تاثیر گرفته است. هر دو کهکشان در فاصله‌ی ۲۱۲ میلیون سال نوری از زمین و در صورت‌فلکی جنوبی طاووس قرار دارند. جالب‌تر اینکه تعامل گرانشی این دو کهکشان با یکدیگر ممکن است موجب شکل‌گیری یک کهکشان جدید کوچک‌ترشود.

کمی دورتر از انتهای بازوی شمال شرقی NGC 6872 ، کهکشان کوتوله‌ی کشندی می‌بینید که در طیف فرابنفش آشکار شده است



Read more http://canot.ir/?p=5843
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد