استخوان راه شیری

امتیاز تصویر: NASA/JPL/SSC

در این تصویر چه چیز توجه‌تان را جلب می‌کنند نواحی درخشان، نقاط آبی یا زمینه‌ی سبز تصویر؟ اما چیزی که توجه دانشمندان را در این تصویر به خود جلب کرده است آن نوار تیره‌ای است که در وسط تصویر دیده می‌شود. از نظر محققان این نوار تیره استخوان راه شیری محسوب می‌شود.

این استخوان دراز که از توده‌ی بسیار متراکم غبار و گاز تشکیل شده است، در تصویر فروسرخ بالا که تلسکوپ فضایی اسپیتزر آن‌را گرفته است به شکل نوار افقی دیده می‌شود. طول این استخوان ۳۰۰ سال نوری و پهنای آن ۱ یا ۲ سال نوری است و شامل موادی حدود ۱۰۰ هزار برابر مواد خورشید است.

اخترشناسان این عضو جدید از اسکلت راه شیری را در‌حالی‌که مشغول بررسی ابر غباری که به «Nessie‌»  معروف است و نخستین بار در سال ۲۰۱۰ از داده‌های گردآوری‌شده تلسکوپ اسپیتزر کشف شد پیدا کرده‌اند. در واقع آن‌ها در آن زمان استخوان مرکزی این ابر غباری را شناسایی کرده بودند اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که طول این ساختار از تخمین‌های قبلی‌شان خیلی بیشتر است؛ در واقع ۸ برابر بلندتر است.236084main_MilkyWay-full-annotated

همان‌طور که می‌دانیم راه شیری یک کهکشان مارپیچی با میله‌ی مرکزی و دو بازوی اصلی دارد که در پیرامون صفحه‌ی آن گسترده شده‌اند. شبیه‌سازی‌های کامپیوتری از شکل‌گیری کهکشان‌، نوارهایی در این صفحه را نشان می‌دهد و به نظر می‌آید برآمدگی‌هایی بین بازوهای کهکشان وجود دارد. این امکان وجود دارد که این استخوان درون یک بازوی مارپیچی قرار داشته باشد یا بخشی از شبکه‌ی ارتباطی ساختارهای مارپیچی آن باشد.

این کشف جدید به دانشمندان کمک می‌کند تا ساختار راه شیری بهتر بشناسند. آن‌ها امیدوار هستند تا با یافتن تعداد بیشتری از این دست ساختارها بتوانند نقشه‌ی سه‌بعدی از کهکشان راه شیری  ترسیم کنند.

منبع: space.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد