نقطه تیره وستا:منشا حیات بر روی زمین

714963main_pia16630-43_946-710

فضاپیمای Dwan سال۲۰۱۱/۱۳۹۰ به سیارک وستا رسید و تصاویری بسیار دقیق و با کیفیت بالا از این سیارک گرفت که این تصاویر شیارها، برآمدگی‌ها و فرورفتگی‌های گوناگونی را بر آن نشان می‌دادند. بسیاری از بزرگ‌ترین گودال‌های وستا نقاط تیره‌ای، تیره‌تر از ذغال، درون یا بیرون خود دارند که ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده بودند. اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که این نقاط درواقع اثرات به جا مانده از برخوردهای باستانی در این سیارک است. هزاران جسم سرشار از کربن طی ۴٫۵ میلیارد سال گذشته به وستا برخورده‌اند.

البته سطح وستا در ۴٫۵ میلیارد سال پیش کاملاً ذوب شد اما پوسته‌ی آن چنان در چند میلیون سال سخت و جامد شده بود که این دنیای ۵۳۰ کیلومتری را به کپسول گویای زمان تبدیل کرده است، کپسولی که به ما می‌گوید از آن زمان تاکنون چه اتفاقاتی در منظومه‌ی شمسی رخ داده است.  

تصویری سه‌بعدی و ترکیبی از گودال کورنلیا

تصویری سه‌بعدی و ترکیبی از گودال کورنلیا

محققان مؤسسه‌ی ماکس‌پلانک و دانشگاه داکوتای شمالی نقاط تیره‌ در نیم‌کره‌ی جنوبی وستا را در بررسی کردند. آن‌ها دریافتند که بیشتر موادی که در این بخش‌ها وجود دارد در ۲-۳ میلیارد سال گذشته به علت برخوردهایی بسیار اما کم‌سرعت به وجود آمده‌اند. این برخوردها گودال بزرگ‌تر  Veneneia را ایجاد کرده‌اند و بعدها در نزدیکی قطب جنوب وستا گودال کوچک‌تر  Rheasilva به وجود آمده است.

این برخوردها پوسته‌ی درخشان و لایه‌های زیر پوسته را از کربن سرشار کرده‌اند. نکته‌ی جالب‌توجه دیگر این است که بخش‌های تیره‌ای که در وستا یافت شده‌اند به قطعات تیره‌ی برخی شهاب‌سنگ‌هایی که بر زمین فرود آمده‌اند، شبیه‌اند. همین موضوع نشان می‌دهد که این شهاب‌سنگ‌ها از وستا جدا شده و به سوی زمین آمده‌اند.

یا تحقیق بیشتر درباره‌ی وستا می‌توان مطمئن شد که چگونه در روزهای اولیه‌ی شکل‌گیری منظومه‌ی شمسی مواد آلی سر از زمین و احتمالاً مریخ درآورده‌اند. نقاط تیره‌ی وستا در واقع نشانه‌هایی از سنگ‌بنای حیات بر زمین دارند.

منبع: Universetoday.com

 

نظرات 1 + ارسال نظر
mohamadrezaghanbari جمعه 22 دی‌ماه سال 1391 ساعت 06:54 ب.ظ

خیلی خوب و زیباست ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد